lördag 3 mars 2018

Läsutmaning 2018: Förkovran


Ok, då inleder jag min nya bokblogg med att outa min egen läsutmaning...

Jag har funderat över vad som är rimlig läsning under ett år. Vad skulle jag vilja hinna med när det mer handlar om förkovran än bara ren lust (vilket förvisso inte behöver innebära olust)? Jag har varit dålig på att läsa klassiker, vilket jag nu det senaste börjat försöka ta igen. Likaledes har jag varit usel på att läsa svensk, i synnerhet samtida, litteratur. Jag vet inte riktigt varför. Med svenska som modersmål tycker jag att det är rimligt att läsa litteratur författad på svenska. Jag skulle också önskat att jag var bättre bevandrad när det gäller litteraturen från våra grannländer, och åtminstone de på norska och danska borde ju gå att läsa i original.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att detta ändå vore rimligt:
  • Tre böcker av senaste Nobelpristagaren
  • Tre böcker av tidigare Nobelpristagare
  • Fem svenska klassiker
  • Fem klassiker - utom svenska och nobelpristagare
  • Tre av senaste årets nominerade till Augustpriset 
  • Tre av tidigare års nominerade till Augustpriset
  • En av senaste årets nominerade till Nordiska rådets litteraturpris
  • En av tidigare års nominerade till Nordiska rådets litteraturpris
  • En diktsamling

Det skulle för 2018 kunna röra sig om nedanstående. Kanske byter jag ut någon under årets gång. Böckerna i mina andra antagna utmaningar, 3x36 klassiker på 6 månader och Månadens språk går utöver dessa och det kommer alltså bli minst elva klassiker och fyra Nobelpristagare om jag klarar utmaningarna. Ja ja, det är skönare lyss...

Nobelpristagaren 2017, Kazuo Ishiguro
Berg i fjärran
Begravd jätte
Återstoden av dagen

Tidigare nobelpristagare
Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Dora Bruder - Patrick Modiano
Nässlorna blomma - Harry Martinson

Klassiker
Moby Dick - Herman Melville
Stäppvargen - Herman Hesse
Robinson Crusoe - Daniel Defoe
Till jordens medelpunkt - Jules Verne
Anteckningar från källarhålet - Fjodor Dostojevskij

Svenska klassiker
Stadsserien - Per Anders Fogelström (5 av 5 lästa)
Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
Raskens - Vilhelm Moberg
Lars Hård - Jan Fridegård
Röda rummet - August Strindberg

Augustnominerade 2017
Just nu är jag här - Isabelle Ståhl
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru
I en skog av sumak - Klas Östergren

Tidigare augustnominerade
Liknelseboken - P O Enqvist
Hägring 38 - Kjell Westö
Ingenbarnsland -  Eija Hetekivi Olsson

Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2017
Erindring om kærligheden - Kirsten Thorup (läst senare)

Tidigare nominerad till Nordiska rådets litteraturpris
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv - Tom Malmquist

Poesi
Drottningporten - Pia Tafdrup


4 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig utmaning! :) Walden ska jag läsa nu under våren.

    SvaraRadera
  2. en rejäl utmaning! men kul. här är många bra böcker. Thorup fick ju priset också. det talas inte så högt om det, dumt nog. vi borde läsa mer norskt och danskt. Walden är en favorit!

    SvaraRadera
  3. Ja och boken - Thorups - verkar inte ens finnas översatt till svenska(!). Åtminstone hittade jag den inte när jag sökte. Nu har jag köpt ett danskt ex som jag ska försöka mig på vad det lider. Jag tror faktiskt inte att jag har läst någon bok på danska förr - däremot ett par på bokmål, så det borde väl funka, tänker jag. Och övning torde väl ge färdighet om inte annat, tänker jag.

    SvaraRadera
  4. nej, den finns inte översatt till svenska. jag har lånat ett danskt ex ifrån biblioteket. en ska bara komma över en tröskel sen går det jättebra att läsa danska också

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...