tisdag 3 april 2018

Arbetarlitteratur

Horace Bristol

Som sagt, jag både vill och tycker att jag borde läsa mer arbetarlitteratur. När jag googlade runt lite hittade jag en lista över just sådana hos Lyrans Noblesser, och jag har beslutat mig för att utgå från den.

Här ser ni alltså hur illa det är ställt på området. Endast 11 titlar av 65 - om jag har räknat rätt. Jag kan ha läst Slas, men jag är osäker, så jag räknar den inte. Inte mycket att hurra för!

4 av titlarna ingår i alla fall i min egen läsutmaning Förkovran (Nässlorna blomma, Raskens, Godnatt, jord och Ingenbarnsland. Förhoppningsvis ska jag hinna beta av ytterligare några under året. Lars Hård, Huset vid Flon och Underdog har jag sparat i min hylla på Storytel, så förhoppningsvis...

Gunnar Adolfsson - Träskoland
Lars Ahlin - Tåbb med manifestet
Susanna Alakoski - Svinalängorna
Ann-Charlotte Alverfors - trilogin om Sparvöga (Sparvöga, Hjärteblodet och Snabelros)
Sara Beischer - Jag ska egentligen inte jobba här 
Elin Boardy - Allt som återstår
Stig Claeson - Henrietta ska du också glömma
Alexandra Coelho Ahndoril - Mäster
Stig Dagerman - Ormen
Maja Ekelöf - Rapport från en skurhink
Kerstin Ekman - Kvinnorna och staden (Häxringarna, Springkällan, Änglahuset och
  En stad av ljus)

Jan Fridegård - Trilogin om Lars Hård (Jag Lars Hård, Tack för himlastegen och
  Barmhärtighet)
Linnéa Fjällstedt - Hungerpesten
Torbjörn Flygt - Underdog
Per Anders Fogelström - Stadserien (Mina drömmars stad, Barn av sin stad
  Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen)
Maria Hamberg - Drömfabriken
Eija Hetekivi Olsson - Ingenbarnsland
Elsie Johansson - Berättelsen om Nancy (Glasfåglarna, Mosippan, Nancy)
Henrik Johansson - Av kött och blod
Kjell Johansson - Huset vid Flon
Eyvind Johnson - Romanen om Olof (Nu var det 1914, Här har du ditt liv!, 
  Se dig inte om! och Slutspel i ungdomen)

Reidar Jönsson - Hundtrilogin (Mitt liv som hund, En hund begraven och
  Hundens Paradis)
Anna Jörgensdotter - Bergets döttrar
Lena Kallenberg - Apelsinflickan
Josef Kjellgren - Människor kring en bro
Ola Larsmo - Himmel och jord må brinna
Inga Lena Larsson - Vide ung
Sara Lidman - Jernbaneeposet (Din tjänare hör, Vredens barn, Nabots sten, 
  Den underbare mannen och Järnkronan) + Lifsens rot & Oskuldens minut

Åsa Linderborg - Mig äger ingen
Ivar Lo-Johansson - Godnatt, jord
Kristian Lundberg - Yarden
Harry Martinson - Nässlorna blomma
Moa Martinson - Kvinnor och äppelträd
Vilhelm Moberg - Raskens
Vibeke Olsson - serien om Bricken (Sågverksungen, Bricken på Svartvik, 
  Sågspån och eld och Amerikauret)
Maria Sandel - Droppar i folkhavet
Kerstin Thorvall - När man skjuter arbetare
Aino Trosell - Hjärtblad
Måns Wadensjö - Förlossningen
Jenny Wrangborg - Kallskänken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...