lördag 14 april 2018

Tystnaden


I 1600-talets Japan förbjuds kristendomen och förföljelser tar vid. De kristna tillfångatas, torteras och tvingas att avsvära sig sin tro. Några unga jesuitpräster från Portugal beslutar sig för att på illegal väg ta sig in i Japan, för att hjälpa de förtryckta kristna och ta reda på sanningen bakom de otänkbara ryktena om att den medbroder som varit deras beundrade lärare skulle ha avfallit. Väl där, ställs de inför sitt livs svåraste prövning.

Den här lånade jag faktiskt redan i februari, då Månadens språk var japanska, men jag hann aldrig läsa den. Jag har inte ens hunnit lämna tillbaka den, utan lånat om. Och tur var väl det. Den är riktigt, riktigt bra.

Boken kom ut redan 1966 och räknas idag som en klassiker. Den är hemsk (förföljelse och tortyr), sorglig (Rodrigues inre kamp och öde), grå (fattigdom, karghet; hela boken är grå) och ändock så oerhört vacker.

Åh vad jag tyckte om den! Jag skulle verkligen vilja få tag på ett ex till min faster.

(Och sorry, men jag skiter högaktningsfullt i att den blivit film. Vem bryr sig?! Ta bort den fula filmreklamscirkeln! En bok är en bok - en Bok - och klarar sig utmärkt väl på egna ben. I synnerhet den här som är en riktig klassiker, medan Scorseses film fick usel kritik)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...